A Apple já esteve pior, mas ainda está longe da perfeição. É esta a conclusão após ter lido o “Green Guide to Electronics“, versão 2007, da Greenpeace International.
In this fourth issue of the Guide, Nokia regained the lead, with Dell and Lenovo tying for second place, followed by Sony-Ericsson and Samsung. Apple made the biggest jump from last to the 10th place while Sony is the biggest loser in the race, languishing at the bottom of the ranking along with LG, both penalized for ‘double standards’ on their waste policies.
Durante os últimos anos a Apple tem ficado repetidamente no último lugar nesta classificação de produtos “amigos do ambiente”. Tal situação foi aliás amplamente criticada por várias instituições e pelos utilizadores Apple que, no ano transacto, aderiram massivamente à campanha Green my Apple.
Em 2007 a melhoria foi considerável e a Apple ascendeu ao 10º lugar. Não é brilhante, mas a Apple mostra finalmente uma efectiva preocupação em alterar a composição dos produtos, tendo já apresentado calendarização para eliminação dos piores químicos. Infelizmente falta-lhe ainda um produto verdadeiramente verde (talvez o iPhone?), e o programa de reciclagem (“take back”) é ainda muito limitado. Esperemos que haja mais mudanças (para melhor) no futuro próximo.
Segundo a Greenpeace:
Apple was the lowest-ranked electronics manufacturer in the last Greenpeace Guide to Greener Electronics, but makes the biggest jump this time, into 10th place, thanks to pressure from Apple fans around the world through the Green my Apple campaign.
Apple may start to rival other, greener companies if their much-awaited iPhone becomes the company’s first truly greener product. There’s no reason it can’t. Apple uses at least one of the same suppliers that currently provide Nokia, Sony-Ericsson, and other phone manufacturers with components free of PVC and brominated flame retardants.
“Clearly, companies are racing to produce greener products” says Iza Kruszewska, our Toxics Campaigner. “Steve Job’s latest commitment to eliminate toxics materials, moved Apple up the chart and they now face a challenge, with the iPhone, to meet customer expectations to be the environmental leader Apple-lovers want.”
Uma observação mais detalhada da classificação das diversas companhias de produtos para PCs e tecnologia móvel pode ser vista aqui.
O relatório completo (em PDF) pode ser retirado daqui.
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